Cadernos de história da educação

a historic and bibliometric view

Authors

  • Gislaine Marli da Rosa Kalinowski Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
  • Thaienn Paes Leme Alberto Universidade Federal de Uberlândia.
  • Arthur Damasceno Ribeiro de Oliveira Leite Universidade Federal de Uberlândia
  • Sauloéber Tarsio de Souza Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

DOI:

https://doi.org/10.25247/hu.2021.v8n16.p208-223

Keywords:

Scientific Journals, Historiography of Education, Cadernos de História de Educação

Abstract

This article aims to briefy reflect on Brazilian educational historiografy, based on blibliometric survey of the Cadernos de História da Educação of the Federal University of Uberlândia (CHE-UFU) between of  years 2002 to 2019. When investigating of the main specialized journals in the country presenting qualitative/quantitative analysis of the evidenced information, contributes to foment the discussions around this scientific field. Among other theoritical elements, the concept field of P. Bourdieu, stands out wich permeates bouth the constrution of the object and the analysis. The journal analized here appeared in 2002 in interior of the country at the initiative of a resarch group and stablished it self an important channel for the dissimination of knowledge in the area, mainly because it aggregates merit attestation researchers in its editorial and advisory boards. The analysis allowed to verify the role of internationalization as a vector for some changes in the journal. It was also possible to verify that, over time, the journal strengtened na ensured its space in the scientific field, be it a qualitative space due to a good evaluation in Qualis – CAPES, A2, or in the spaces occupied with the gradual expansion of the periodicity and publised articles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gislaine Marli da Rosa Kalinowski, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

    Degree in History from the State University of Ponta Grossa. Master in Education from the Fluminense Federal University. Doctoral student in Education, line of History of Education, Federal University of Uberlândia.

  • Thaienn Paes Leme Alberto, Universidade Federal de Uberlândia.

    Degree in History from the Federal University of Uberlânida. Master in Education from the State University of Mato Grosso do Sul. Doctoral student in Education, line of History of Education, Federal University of Uberlândia.

  • Arthur Damasceno Ribeiro de Oliveira Leite, Universidade Federal de Uberlândia

    Graduated in Physical Education from the Federal University of Uberlândia. Master in Philosophy from the Federal University of Uberlândia. Doctoral student in Education, line of History of Education, Federal University of Uberlândia.

  • Sauloéber Tarsio de Souza, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

    Professor of the Graduate Program in Education at the Federal University of Uberlândia. Graduated in History from Unesp - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Master's in History and Culture from Unesp - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Doctor in Education from the State University of Campinas.

References

ARAUJO, José Carlos Souza Araújo, et al. O núcleo de estudos e pesquisas em história e historiografia da educação da Universidade Federal de Uberlândia: trajetória de pesquisa e contribuição na formação de jovens pesquisadores. Cadernos de História da Educação, Uberlândia MG, v. 1. - no. 1 - jan./dez. 2002. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/issue/view/51. Acesso em 12 nov. 2019.

CARDOSO, Ciro Flamarion. VAINFAS, Ronaldo (Orgs.) Domínios da História: Ensaios de Teoria e Metodologia. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

GATTI, Bernardete A. Estudos quantitativos em educação. Educ. Pesqui., São Paulo , v. 30, n. 1, p. 11-30, Apr. 2004. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022004000100002&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 10 dez. 2020.

GATTI JÚNIOR, Décio. Cadernos de História da Educação (Brazil). In: José Luis Hernández Huerta; Antonella Cagnolati; Alfonso Diestro Fernández. (Org.). Connecting History of Education. Scientific Journals as International Tools for a Global World. Salamanca/Espanha: FahrenHouse, 2015, p. 19-29.

LIMA, Genis Alves Pereira de, et al. Reflexões Sobre A Historiografia Educacional Brasileira A Partir Dos Artigos Publicados Na Revista História Da Educação (Asphe) E Nos Cadernos De História Da Educação (UFU) (2013-2015). Revista Pedagogia em Foco, v. 12, p. 5-26, 2017. Disponível em: http://revista.facfama.edu.br/index.php/PedF/issue/view/19 . Acesso em 27 nov. 2020.

SOUZA, Sauloéber Tarsio de. Historiografia Educacional no Brasil: reflexões a partir das publicações da Revista História da Educação (ASPHE, 1997-2006) e dos Cadernos de História da Educação (UFU, 2002-2011). History of Education in Latin America, v. 02, p. 02-28, 2019. Disponível em https://periodicos.ufrn.br/histela/article/view/17794. Acesso em 18 out. 2020.

THOMSON, Patrícia. Campo. In: GRENFELL, Michael (org.) Pierre Bourdieu: Conceitos Fundamentais. Petrópolis, Vozes: 2018. p. 95 – 114.

VIDAL, Diana Gonçalves; FARIA FILHO, Luciano Mendes de. História da Educação no Brasil: a constituição histórica do campo (1880- 1970). RBH, v.23, n. 45, p. 37-70, 2003. Disponível em https://www.scielo.br/pdf//rbh/v23n45/16520.pdf. Acesso em 17 set. 2020.

Published

2021-12-29

How to Cite

KALINOWSKI, Gislaine Marli da Rosa; ALBERTO, Thaienn Paes Leme; LEITE, Arthur Damasceno Ribeiro de Oliveira; SOUZA, Sauloéber Tarsio de. Cadernos de história da educação: a historic and bibliometric view. HISTÓRIA UNICAP , Recife, PE, Brasil, v. 8, n. 16, p. 208–223, 2021. DOI: 10.25247/hu.2021.v8n16.p208-223. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/historia/article/view/1875.. Acesso em: 20 may. 2024.

Similar Articles

11-20 of 264

You may also start an advanced similarity search for this article.