Cadernos de história da educação
a historic and bibliometric view
DOI:
https://doi.org/10.25247/hu.2021.v8n16.p208-223Keywords:
Scientific Journals, Historiography of Education, Cadernos de História de EducaçãoAbstract
This article aims to briefy reflect on Brazilian educational historiografy, based on blibliometric survey of the Cadernos de História da Educação of the Federal University of Uberlândia (CHE-UFU) between of years 2002 to 2019. When investigating of the main specialized journals in the country presenting qualitative/quantitative analysis of the evidenced information, contributes to foment the discussions around this scientific field. Among other theoritical elements, the concept field of P. Bourdieu, stands out wich permeates bouth the constrution of the object and the analysis. The journal analized here appeared in 2002 in interior of the country at the initiative of a resarch group and stablished it self an important channel for the dissimination of knowledge in the area, mainly because it aggregates merit attestation researchers in its editorial and advisory boards. The analysis allowed to verify the role of internationalization as a vector for some changes in the journal. It was also possible to verify that, over time, the journal strengtened na ensured its space in the scientific field, be it a qualitative space due to a good evaluation in Qualis – CAPES, A2, or in the spaces occupied with the gradual expansion of the periodicity and publised articles.
Downloads
References
ARAUJO, José Carlos Souza Araújo, et al. O núcleo de estudos e pesquisas em história e historiografia da educação da Universidade Federal de Uberlândia: trajetória de pesquisa e contribuição na formação de jovens pesquisadores. Cadernos de História da Educação, Uberlândia MG, v. 1. - no. 1 - jan./dez. 2002. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/issue/view/51. Acesso em 12 nov. 2019.
CARDOSO, Ciro Flamarion. VAINFAS, Ronaldo (Orgs.) Domínios da História: Ensaios de Teoria e Metodologia. Rio de Janeiro: Campus, 1997.
GATTI, Bernardete A. Estudos quantitativos em educação. Educ. Pesqui., São Paulo , v. 30, n. 1, p. 11-30, Apr. 2004. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022004000100002&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 10 dez. 2020.
GATTI JÚNIOR, Décio. Cadernos de História da Educação (Brazil). In: José Luis Hernández Huerta; Antonella Cagnolati; Alfonso Diestro Fernández. (Org.). Connecting History of Education. Scientific Journals as International Tools for a Global World. Salamanca/Espanha: FahrenHouse, 2015, p. 19-29.
LIMA, Genis Alves Pereira de, et al. Reflexões Sobre A Historiografia Educacional Brasileira A Partir Dos Artigos Publicados Na Revista História Da Educação (Asphe) E Nos Cadernos De História Da Educação (UFU) (2013-2015). Revista Pedagogia em Foco, v. 12, p. 5-26, 2017. Disponível em: http://revista.facfama.edu.br/index.php/PedF/issue/view/19 . Acesso em 27 nov. 2020.
SOUZA, Sauloéber Tarsio de. Historiografia Educacional no Brasil: reflexões a partir das publicações da Revista História da Educação (ASPHE, 1997-2006) e dos Cadernos de História da Educação (UFU, 2002-2011). History of Education in Latin America, v. 02, p. 02-28, 2019. Disponível em https://periodicos.ufrn.br/histela/article/view/17794. Acesso em 18 out. 2020.
THOMSON, Patrícia. Campo. In: GRENFELL, Michael (org.) Pierre Bourdieu: Conceitos Fundamentais. Petrópolis, Vozes: 2018. p. 95 – 114.
VIDAL, Diana Gonçalves; FARIA FILHO, Luciano Mendes de. História da Educação no Brasil: a constituição histórica do campo (1880- 1970). RBH, v.23, n. 45, p. 37-70, 2003. Disponível em https://www.scielo.br/pdf//rbh/v23n45/16520.pdf. Acesso em 17 set. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 História Unicap
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Concedo a Revista História Unicap o direito de primeira publicação da versão revisada do meu artigo, licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista).
Afirmo ainda que meu artigo não está sendo submetido a outra publicação e não foi publicado na íntegra em outro periódico e assumo total responsabilidade por sua originalidade, podendo incidir sobre mim eventuais encargos decorrentes de reivindicação, por parte de terceiros, em relação à autoria do mesmo.
Também aceito submeter o trabalho às normas de publicação da Revista História Unicap acima explicitadas.