rom the pencil to the lens: the visual text of César Pinto about schistosomiasis

Authors

  • Ana Claudia Araujo Santos UFPE
  • Edvaldo Carvalho Alves UFPB

DOI:

https://doi.org/10.25247/hu.2018.v5n9.p309-312

Keywords:

isual Scientific Communication, Photograph, Schistosomiasis

Abstract

he present research report presents some considerations about a doctoral research which is being developed in the Gradua-te Program in Information Science of the Federal University of Paraíba. The problematic is centered in the question of ac-ceptance and utilization of scientific illustrations as a document for communication and construction of scientific knowledge in Information Science. The main objective of the mentioned investigation is to analyze the system of visual scientific commu-nication elaborated by César Pinto, from the album named Schistosomiasis mansoni, in order to comprehend the information practices elaborated in the 1940s, on the assumption that visual scientific communication enables the comprehension of a set of information elaborated from many visual codes that represent the perception and the logic of the structuring of a scientific field, constituting, thus, the habitus. This way, the approach is based on the Structural Constructivism as its theoretical and methodological foundation, which is guided by the concepts of habitus and field (BOURDIEU, 2014). These concepts show how the individuals interiorize and exteriorize the social practices that define them. The research is justified by the incipien-cy, in the area of Information Science, of works that contemplate the scientific communication from the imagery records. Therefore, it is expected that the considerations presented in this work enable and intensify the discussion about photograph-ic documents, comprehended as a channel for the visual scientific communication, beyond the contribution for the preserva-tion of the Brazilian scientific memory, as well as for the elaboration of future studies that contemplate this discussion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Claudia Araujo Santos, UFPE

    Doutoranda em Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, da Universidade Federal da Paraíba. Mestra em Ciência da Informação/UFPE (2014). Possui graduação em Museologia pela Universidade Federal da Bahia (2009). Foi professora substituta de Museologia do curso de Bacharelado em Museologia da Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, no período de 2011 a 2012.1. Atualmente é Museóloga da UFPE (2012.1) e Museóloga responsável pelo Expolab - Laboratório de Expografia do Curso de Bcharelado em Museologia da UFPE. Atua na área de museu, patrimônio, documentação e conservação de acervos museológico e fotográfico.

  • Edvaldo Carvalho Alves, UFPB
    Possui Graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Paraíba (2000), Mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (2002) e Doutorado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (2007). Atualmente é Professor Associado do Departamento de Ciência da Informação - DCI/ UFPB e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI/UFPB. Tem experiência na área de Sociologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Sociologia e Economia Política da Informação, Metodologia da Pesquisa e Disseminação, Acesso, Uso e Impactos da informação.

References

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: UNESP, 2004.

BOURDIEU, Pierre. Esboço da teoria da prática. In: ORTIZ, Renato (Org.). Pierre Bourdieu/Sociologia. Coleção Grandes Cientistas Sociais. Trad. Paula Monteiro. 2 ed. São Paulo: Ática, 1994.

CHERQUES, Hermano Roberto Thiry. Pierre Bourdieu: a teoria na prática. Revista Administração Pública, v. 40, 2006, p. 27. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-76122006000100003&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 10 mar. 2018.

MUNARI, Bruno. Design e comunicação visual: contribuições para uma metodologia didática. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Esquistossomose. Dissponível em: <http://portalms.saude.gov.br/saude-de-a-z/esquistossomose>. Acesso em: 10 mar. 2018.

SCARTEZINI, Natalia. Introdução ao método de Pierre Bourdieu. Caderno de campo: Revista de Ciências Soci-ais, v. 14/15, 2011, p. 25-37. Disponível em: <https://seer.fclar.unesp.br/cadernos/article/view/5159>. Acesso em: 10 mar. 2018.

Published

2018-12-01

How to Cite

SANTOS, Ana Claudia Araujo; ALVES, Edvaldo Carvalho. rom the pencil to the lens: the visual text of César Pinto about schistosomiasis. HISTÓRIA UNICAP , Recife, PE, Brasil, v. 5, n. 9, p. 309–312, 2018. DOI: 10.25247/hu.2018.v5n9.p309-312. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/historia/article/view/1170.. Acesso em: 18 may. 2024.

Similar Articles

1-10 of 31

You may also start an advanced similarity search for this article.