CITIZENSHIP, DEMOCRACY AND POLITICS: POLITICAL ATTITUDES AND BEHAVIORS OF ADOLESCENTS INVOLVED IN “POLITICAL EDUCATION” ACTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/2764-8907.2022.v1n3.p39-54

Keywords:

citizenship, democracy, political education

Abstract

Traditionally, because they do not have electoral citizenship, adolescents have received scarce attention in research focusing on political attitudes and behaviors. Recently, however, research in this field has undergone an important shift, focusing political knowledge, beliefs and attitudes of prospective voters. In this article, we investigate democratic political attitudes and behaviors of adolescents who participated in political education programs. The analysis is based on research carried out in two different programs, with about 400 Brazilian adolescents. The analysis shows mixed results for interest in politics, but a clear interest in voter participation via voter registration and a well-established understanding of voting as a right rather than an obligation. In the discussion, it is argued that political education can have strong effects on the attitudes of adolescents, but above all that these effects deserve further studies to better understand their mechanisms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Humberto Dantas, Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Goiás - FAPEG

    Doutor em Ciência Política pela USP. Pós-doutorado em administração pública pela FGV-SP. Pesquisador da FAPEG, com temática atrelada à educação cívica para a democracia. Professor da Fipe-EES, coordenador da graduação em Gestão Pública. Coordenador da pós-graduação em Ciência Política da FESP-SP. Diretor Presidente do Movimento Voto Consciente.

  • Gabriel Madeira, Fundação Getúlio Vargas (EBAPE-FGV)

    Doutorando na Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getúlio Vargas (EBAPE-FGV) e pesquisador no Projeto "Estudantes de Atitude" (Fapeg/CGE-GO).

References

BAQUERO, R; BAQUERO, M. Formação cidadã de jovens no contexto de um regime democrático híbrido. Revista Debates, v. 8, n. 2, p. 59-82, 2014.

BAQUERO, M; BAQUERO, R; MORAIS, J. Os jovens estão mais assertivos politicamente no Brasil? Uma análise da cultura política. Revista Debates, v. 10, n. 2, p. 71-94, 2016.

BAQUERO, M.; MORAIS, J. Está em andamento a construção de uma nova cultura política juvenil? In. Baquero, M. (org.) A juventude e os desafios da construção da democracia no Brasil. Porto Alegre: Escritos.

BOBBIO, N. O futuro da democracia. São Paulo: Paz e Terra, 1984.

DAHL, R. A. Sobre a Democracia. Brasília: UNB, 2001.

DANTAS, H. Educação política nas periferias da Grande São Paulo: percepções com base na posição de jovens de 15 a 18 anos em 2015. Cadernos Adenauer, Rio de Janeiro, ano XVII, vol 1, 2016.

DANTAS, H.; MELO, T. Apego a valores democráticos - qual a distância entre os jovens que procuram ações de educação política e aqueles que são encontrados por algo desse tipo? Juventude.br, São Paulo, volume 19, número 1, p. 25-30, 2021.

DANTAS, H.; SOARES, A.; SOARES, M. I.; LAMARI, R. Educação política em parceria: quando princípios se tornam ações. Cadernos Adenauer, Rio de Janeiro, ano XI, v. 3, 2010.

ESTRAMANHO, R. Pensamento, cultura e educação política no Brasil: algumas reflexões e propostas. Cadernos Adenauer, Rio de Janeiro, ano XVII, v. 1, p. 15-30, 2016.

FERNANDEZ, M.; TESTA, G. G. . O IDL em perspectiva comparada. Possibilidades e limites da medição da democracia a nível local e nacional. In: Diego Moraes; Humberto Dantas. (Org.). Índice de Democracia Local: estudos a partir da experiência de São Paulo. 1ed.Curitiba: Instituto Sivis, 2020, v. 1, p. 203-2017.

FUKS, M. Atitudes, cognição e participação política: padrões de influência dos ambientes de socialização sobre o perfil político dos jovens. Opinião Pública, v. 18, p. 88-108, 2012.

FUKS, M. Explicando os efeitos de programas de socialização política: a experiência do Parlamento Jovem no Brasil. Opinião Pública, v. 20, p. 425-449, 2014.

FUKS, M; PEREIRA, F. Informação e conceituação: a dimensão cognitiva da desigualdade política entre jovens de Belo Horizonte. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 26, p. 123-143, 2011.

GONZÁLEZ, R. S.; MORAIS, J. A.; BERNARDI, A. J. B.. O novo ovo da serpente: emergência de valores antidemocráticos na juventude do sul do brasil. ENCONTRO DA ABCP, v. 12, 2020.

NICOLAU, J. Quem iria votar se não fosse obrigado? O papel do interesse pela política no comparecimento eleitoral no Brasil. Revista de Sociologia e Política, v. 30, 22 jun. 2022.

SANTOS, A. Uma promessa não cumprida da Democracia: Fragmentos para uma história da educação política na escola básica brasileira. In: Humberto Dantas; Joyce Luz. (Org.). Ciência Política e Políticas de Educação: Conceitos e Referências. 1ed.Rio de Janeiro: Konrad Adenauer Stiftung, 2021, v. , p. 169-184

VERBA, S.; SCHLOZMAN, K. L.; BRADY, H. E. Voice and equality: Civic voluntarism in American politics. Cambridge: Harvard University Press, 1995.

ZILLER, H.; RAMALHO, D.; ALMEIDA, I.; DANTAS, H (orgs.) Transparência, responsabilidade e participação democrática. Rio de Janeiro, Fundação Konrad Adenauer, 2022.

ZORZI, F. Educação e Desigualdade: Socialização política comparada em escolas públicas e privadas. In: BAQUERO, M. (Org). A Juventude E Os Desafios Da Construção Da Democracia No Brasil. Porto Alegre: Ed. Escritos, 2018.

Published

2022-12-07

Issue

Section

Artigos

How to Cite

DANTAS, Humberto; MADEIRA, Gabriel. CITIZENSHIP, DEMOCRACY AND POLITICS: POLITICAL ATTITUDES AND BEHAVIORS OF ADOLESCENTS INVOLVED IN “POLITICAL EDUCATION” ACTIONS. Direito, Processo e Cidadania, Recife, PE, Brasil, v. 1, n. 3, p. 39–54, 2022. DOI: 10.25247/2764-8907.2022.v1n3.p39-54. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/dpc/article/view/2212.. Acesso em: 24 nov. 2024.