Meaning and Language based on a poststructuralist approach to Discourse Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2024.v24n1.p05-17

Keywords:

discourse theory, poststructuralism, Laclau, Mouffe

Abstract

This paper specifically develops a discussion on how, based on the Discourse Theory, initially developed by Ernesto Laclau and Chantal Mouffe, we can articulate the notions of meaning and language as instituting the real through discourse. For this, through two sections we develop an argument that considers reality as always being mediated by language and we also emphasize how the category of discourse is understood as a privileged space in which the processes of meaning of this same reality take place. This approach is part of a sometimes heteroclite theoretical framework, which approximates philosophical contributions considered, in general, as poststructuralists and postfoundationalists, provoking us to think that, in the impossibility of being a fundamental thought, philosophy becomes an intrinsically political thought.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • George Souza de Melo, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

    Possui Bacharelado e Licenciatura Plena em Filosofia e Segunda Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP). Doutorando e Mestre em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Especialista em Filosofia pela Universidade Estácio de Sá (UNESA). Compõe a equipe de pesquisadores/as do projeto de pesquisa (UFPE/PROPESQI) "Políticas curriculares de gênero e sexualidade no Brasil: lutas hegemônicas, articulações e produção de sentidos" e do projeto de pesquisa (CNPq/MCTI n 10/2023) "Fantasias educacionais, hegemonia e dinâmicas de subjetivação no campo curricular". 

References

ALMEIDA, Leonardo Monteiro Crespo de. Discurso e ontologia política: uma análise de alguns pressupostos da teoria política de Ernesto Laclau. Ágora Filosófica, Recife, v. 22, n. 1, p. 152-175, jan./abr. 2022.

BURITY, Joanildo. Teoria do discurso e educação: reconstruindo o vínculo entre cultura e política. Revista Teias, v. 11, n. 22, p. 07-29, maio/ago. 2010.

BURITY, Joanildo. Discurso, descolonização do saber e diversidade étnica e religiosa na educação. Espaço do Currículo, v. 7, n. 2, p.119-218, maio/ago. 2014a.

BURITY, Joanildo A. Discurso, política e sujeito na teoria da hegemonia de Ernesto Laclau. In: MENDONÇA, Daniel de; RODRIGUES, Léo Peixoto. (org.). Pós-estruturalismo e teoria do discurso: em torno de Ernesto Laclau. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014b. p. 59-74.

BUTLER, Judith. Fundamentos contingentes: o feminismo e a questão do pós-modernismo. Cadernos Pagu, n. 11, p. 11-42, 1998.

BUTLER, Judith. A vida psíquica do poder: teorias da sujeição. Tradução: Rogério Bettoni. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

DERRIDA, Jacques. Margens da filosofia. Campinas: Papirus, 1991.

LACLAU, Ernesto. Discourse. In: GOODIN, Robert A.; PHILIP, Pettit. (org.). A companion to contemporary political philosophy. 2. ed. Oxford: Blackwell, 2007. p. 541-547.

LACLAU, Ernesto. Desconstrução, pragmatismo e hegemonia. In: MOUFFE, Chantal. (org). Desconstrução e pragmatismo. 1. ed. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016. p. 77-106.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. Tradução: Joanildo A. Burity, Josias de Paula Jr. e Aécio Amaral. São Paulo: Intermeios; Brasília: CNPq, 2015.

LOPES, Alice C.; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, Alice C. Política, conhecimento e a defesa de um vazio normativo. In: MENDONÇA, Daniel de.; RODRIGUES, Léo; LINHARES, Bianca. (org.). Ernesto Laclau e seu legado transdisciplinar. São Paulo: Intermeios, 2017.

MARTINEZ, Horácio L. Democracia radical plural e persuasão: o lugar da filosofia de Wittgenstein na teoria do discurso de essex. In: BRITO, Evandro O. de.; SPICA, Marciano A. (org.). Filosofia social e fundamentação da ação moral. 1. ed. Guarapuava: Apolodoro Virtual Edições, 2019. p. 19-38.

MELO, G. S. de.; OLIVEIRA, A. L. M. de. Quando o currículo se torna passarela para a diferença. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, e75681, 2020.

OLIVEIRA, Manfredo A. de. A filosofia na crise da modernidade. São Paulo: Loyola. 1989.

PERDIGÃO, Paulo. Existência e liberdade: uma introdução à filosofia de Sartre. Porto Alegre: L&PM, 1995.

PETERS, Michael. Pós-estruturalismo e filosofia da diferença: uma introdução. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

RICHARDSON, Laurel; PIERRE, Elizabeth A. St. La escritura: um método de investigación. In: DENZIN, Norman K; LINCOLN, Yvonna S. (org.). Manual de investigación cualitativa. v. 5. Barcelona-ESP: Editorial Gedisa, 2017. p. 128-163.

SARTRE, Jean-Paul. O ser e o nada: ensaio de ontologia fenomenológica. Tradução: Paulo Perdigão. 23. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

TEDESCHI, Sirley L.; PAVAN, Ruth. A produção do conhecimento em educação: o Pós-estruturalismo como potência epistemológica. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, n. 3, p. 772-787, set./dez. 2017.

VATTIMO, Gianni. Adeus à verdade. Tradução: João Batista Kreuch. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

WITTGENSTEIN, L. Investigações filosóficas. Tradução: Marcos G. Montagnolli. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

Published

2024-01-15

How to Cite

MELO, George Souza de. Meaning and Language based on a poststructuralist approach to Discourse Theory. Revista Ágora Filosófica, Recife, PE, Brasil, v. 24, n. 1, p. 05–17, 2024. DOI: 10.25247/P1982-999X.2024.v24n1.p05-17. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/agora/article/view/2366.. Acesso em: 18 may. 2024.

Similar Articles

1-10 of 125

You may also start an advanced similarity search for this article.