Education and society

a discussion based on the authors Émile Durkheim and Antonio Gramsci

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2025.v25n2.p41-56

Keywords:

pedagogy, consciousness, social transformation

Abstract

This article aims to explore the concept of Education presented by Émile Durkheim and Antonio Gramsci, considering the historical contexts of each author. The analysis is based on a bibliographical review of the works “Education and Sociology” (1892) and “Prison Notebook”, writings from Notebook 12 published in 1948 and 1951. The results show that, for Durkheim, education plays a fundamental role in the transmission and internalization of social morals, adapting individuals to integrate into society. For Gramsci, on the other hand, education, through pedagogy, is shown to be a mediating and fundamental instrument in the process of understanding society and can develop an awareness of social position, contributing to the transformation of society, as it challenges power structures and promotes the emancipation of the subaltern classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Francieli Betiate, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

    Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) (2023-2024) e integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Marxismo e Educação. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Assis Gurgacz (2007). Especialista em História e Cultura Afro-brasileira e Africana pela UNIPAN (2009) e em Psicopedagogia pela Universidade Positivo (2018). Atua como Professora de Educação Infantil na Secretaria Municipal de Cascavel desde 2012. Ocupou o cargo de Diretora de CMEI entre 2019 e 2020 e desempenhou a função de Coordenadora Pedagógica de CMEI de 2021 a 2023.

  • Maria Helena da Silva Arceles, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2021). Atualmente é professora de educação infantil na rede pública do município de Cascavel, Pr. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação infantil. Aluna do Programa de Pós-Graduação em Educação - Nível Mestrado, pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Membro do Grupo de estudos da Pedagogia Histórico-Crítica 2025.

  • Aparecida Favoreto, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

     Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Docente Associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná; Professora no Mestrado e Doutorado em Educação e no Colegiado de Pedagogia da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus Cascavel. Membro e líder do Grupo de Pesquisa História e Historiografia na Educação (UNIOESTE/CNPq).

References

BUZIN, K. dos S. de M.; FAVORETO, A. O Professor e a educação transformadora: contribuições teóricas de Durkheim, Dewey e Gramsci.Temas&Matizes, [s. l.], v. 16, n. 27, p. 53-75, 2022. DOI: 10.48075/rtm.v16i27.30302. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/30302. Acesso em: 18 jul. 2023.

DURKHEIM, É. Educação e Sociologia. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

FAVORETO, A.; GALTER, M. I. Teorias da transformação social: paradigmas positivistas e marxistas em debate. Revista Educere et Educare, [s. l.], v. 15, n. 34, 2020. DOI: 10.17648/educare.v15i34.23312. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/23312. Acesso em: 20 jul. 2023.

GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

LIMA, J. P. Que hegemonia é possível? Os aparelhos privados de hegemonia. 2013.118 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2013.

NASCIMENTO, L. do; FAVORETO, A. Émile Durkheim, John Dewey e Antonio Gramsci. Revista Educação Em Questão, Natal, v. 56, n. 49, p. 250-273, jul./set. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/14010. Acesso em: 18 jul. 2023.

NASCIMENTO, L.do; FAVORETO, A. Os escritos gramscianos e suas publicações na Itália após a II Guerra Mundial: disputas entre Togliatti e a família Schucht.Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 22, n. 00, p. e022030, 2022. DOI: 10.20396/rho.v22i00.8670000. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8670000. Acesso em: 28 maio 2024.

SANTOS, J. S. Gramsci e o papel dos intelectuais nos movimentos sociais. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, v. 9, n. 102, p. 147-153, 2009. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/7128/4819. Acesso em: 17 jun. 2024.

SILVA, M. E. B. R. O estado em MARX e a teoria ampliada do estado em Gramsci.In: COLÓQUIO MARX E ENGELS, 8., 2015, Campinas. Anais [...]. Campinas: Unicamp, 2015. Disponível em:https://unicamp.br/cemarx/ANAIS%20IV%20COLOQUIO/comunica%E7%F5es/GT2/gt2m5c5.pdf.Acesso em: 17 jun. 2024.

SILVA, R. R. D. da. Currículo, Conhecimento e Transmissão Cultural: contribuições para uma teorização pedagógica contemporânea. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 159, p. 158-182, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/dZ3GcBxTstqrRhQgfmdCMxh/?format=pdf&lang=pt.Acesso em: 17 jun. 2024.

Published

2025-06-11

How to Cite

BETIATE, Francieli; ARCELES, Maria Helena da Silva; FAVORETO, Aparecida. Education and society: a discussion based on the authors Émile Durkheim and Antonio Gramsci. Revista Ágora Filosófica, Recife, PE, Brasil, v. 25, n. 2, p. 41–56, 2025. DOI: 10.25247/P1982-999X.2025.v25n2.p41-56. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/agora/article/view/2867.. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1-10 of 88

You may also start an advanced similarity search for this article.