RELIGIOUS EDUCATION IN CHILDHOOD EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.25247/paralellus.2024.v15n36.p299-313Keywords:
Early Childhood Education, Education , Religious EducationAbstract
This text is the result of an exploratory study on the issue of religious education in the early childhood education segment considering the structure and proposal of the National Common Curricular Base (BNCC), aiming to understand how, based on the fields of experience that guide this segment, as well as the structure of religious development is possible to articulate a religious education for children for this phase of education and considering a pedagogical intention to guide the teaching and learning process of these children and their insertion in society, enhancing opportunities for interaction between subjects and manifestations community. Therefore, in early childhood education it is important to reinforce that caring is integrated with the actions of knowing and exploring the world. As well as the formation of bonds that provide emotional security for the child to build knowledge about the world and develop autonomy. It also proposes encouraging autonomy by allowing the child to face and overcome obstacles. Children are at the center of the process and therefore it is necessary to respect each one's time, even in guided activities, everyone must have time and space to be active. It is up to the teacher to carefully plan moments of free exploration, as by establishing a routine, it conveys a feeling of security and helps in the development of autonomy.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é base. Brasília: MEC/SEF, 2018.
RODRIGUES, E. F.; JUNQUEIRA, S. Fundamentando pedagogicamente o Ensino Religioso. Curitiba: Ibpex, 2009.
CAVALLETTI, S. O Potencial religioso da criança. São Paulo: Loyola, 1985.
MINICUCCI, Agostinho. Relações Humanas. Agostinho Editora: atlas. 1992.
MALAGUZZI, Loris. Histórias, Ideias e Filosofia Básica. IN: EDWARDS, Carolyn (org.). As Cem Linguagens da Criança: A abordagem de Reggio Emília na Educação da Primeira Infância/Carolyn Edwards, Lella Gandini, George Forman; tradução Dayse Batista. – Porto Alegre: Artmed, 1999.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.
FOWLER, J. W. Estágios da fé́: psicologia do desenvolvimento humano e busca de sentido. São Leopoldo-RS: Sinodal, 1992.
REGGIO CHILDREN. Regimento Escolas e Creches para a infância da Comuna de Reggio Emília. Reggio Emilia: Reggio Children, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dr. Sérgio Rogério Azevedo Junqueira, Ms. Sonia De Itoz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para a Paralellus implica a transferência, pelos autores, dos direitos de publicação eletrônica. Os direitos autorais para os artigos veiculados neste periódico são do autor; todavia, são da revista os direitos sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão fazer uso dos mesmos resultados em outras publicações se indicarem, claramente, que a Paralellus foi o meio originalmente utilizado. Em decorrência do fato de ser a Paralellus uma revista de acesso público, é permitida a utilização gratuita dos artigos em aplicações educacionais e/ou científicas não comerciais, desde que respeitando-se a exigência de citação da fonte (Texto atualizado em 16-11-2020).