BEFORE THE OPPRESSIVE POLICY, THE BODIES OF THE ENMORADO WAVE REBELLIONS (CT 6,4 – 7,10)
DOI:
https://doi.org/10.25247/paralellus.2021.v12n30.p399-413Keywords:
Persian Empire, Nehemiah, Ezra, theocracy, Song of SongsAbstract
In the biblical hermeneutics understood by “decolonizing reading”, we see that the project of
returning to Zion, in the post-exilic era, during the Persian Empire, narrated in the books of
Nehemiah and Ezra, legitimates a project against small tribal experiences, affronts cultures
and bodies to legitimize an empire that lasted over two centuries. This is the aim of the article
that finds in the narrative of the fifth poem, in the book of Song of Songs (6:4-7:10), the biblical
analysis to deconstruct dominating ideologies and practices.
Downloads
References
LIVERANI, Mário. Antigo Oriente: História, Sociedade e Economia, São Paulo: EDUSP, 2016.
MAZZAROLO, Isidoro. Cântico dos Cânticos: uma leitura profética do amor. Porto Alegre, Mazzarolo, 2000.
PEREIRA, Nancy Cardoso. Jardim e Poder: imperialismo persa e resistência camponesa. In: DREHER, Carlos A. MUGGE, Erny. HAUENSTEIN, Iria. DREHER, Isolde R. (orgs.). Profecia e Esperança: um tributo a Milton Schwantes. São Leopoldo, Oikos, 2006, p. 172-187.
ROSSI, Luiz Alexandre Solano. Yehud no período persa. In: Pistis&Praxis, Teologia e Pastoral, Curitiba, v. 12, n. 2, maio/ago. 2020, p. 377-378.
SKA, Jean-Louis. O Canteiro do Pentateuco: problemas de composição e de interpretação aspectos literários e teológicos. São Paulo, Paulinas, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Antonio Carlos Frizzo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para a Paralellus implica a transferência, pelos autores, dos direitos de publicação eletrônica. Os direitos autorais para os artigos veiculados neste periódico são do autor; todavia, são da revista os direitos sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão fazer uso dos mesmos resultados em outras publicações se indicarem, claramente, que a Paralellus foi o meio originalmente utilizado. Em decorrência do fato de ser a Paralellus uma revista de acesso público, é permitida a utilização gratuita dos artigos em aplicações educacionais e/ou científicas não comerciais, desde que respeitando-se a exigência de citação da fonte (Texto atualizado em 16-11-2020).