Narrating indigenous student trajectories

AESA-CESA, the History Course and the Fulni-ô

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/hu.2024.v11n22.p07-27

Keywords:

indigenous people, Fulniôs, Higher Education

Abstract

When considering the process of entry into higher education for people belonging to indigenous peoples, this work presents an understanding of how higher education contributes to the process of transformation in the lives of these peoples, so that we can analyze the role that the Higher Education Authority of Arcoverde, through the college maintained by this institution, the Higher Education Center of Arcoverde (AESA-CESA), plays or has played in the construction of the trajectories of these people, in the process of intellectual qualification, the resignification of their identities and access to the job market. Within this understanding, the proposal raises questions regarding this relationship between the History course at CESA and the trajectory of Fulni-ô students who had access to this degree and the Higher Education Institution, so that we can collaborate in the sense of thinking about the training processes with indigenous populations, the historical importance that Higher Education Authorities had in educational assistance in the interior of the State, including indigenous populations in a context in which public policies for access to higher education for these populations were scarce. Through the use of the Oral History methodology, it was possible to present the trajectories of the Fulni-ô indigenous people and reflect on the role and place that this institution and the History course occupied in the educational process, thus seeking to reflect on the importance of these populations' access to higher education. In addition, it was possible to understand and highlight the role that the Autarchy has in the process of qualifying and educating these populations and collaborate to build greater visibility regarding this theme and the teaching of indigenous history.

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Author Biographies

  • Augusto César Acioly Paz Silva, Autarquia de Ensino Superior de Arcoverde, Centro de Ensino Superior de Arcoverde
    Doutor em História pela Universidade Federal de Pernambuco(2013) e Mestre em História pela Universidade Federal da Paraíba (2007). Possui graduação em História (2002) e especialização em História Regional do Brasil ( 2004) pela Universidade Católica de Pernambuco. Tem experiência na área de História na Educação Básica (Fundamental e Médio) e no nível Superior (graduação e Pós-graduação). Suas áreas de interesse de estudo e pesquisa são: ensino de História e Cinema, Formação de Professores e História das Instituições de Ensino Superior História do Brasil com ênfase em História do Nordeste Brasileiro Contemporâneo, Maçonaria no Brasil, Nordeste e Pernambuco, Cultura Política, Igreja católica e relações catolicismo - Maçonaria no período republicano.
  • Jose Andre Ferreira Salu, Universidade Federal Rural de Pernambuco

    Mestrando em História pela UFRPE - Universidade Federal Rural de Pernambuco. Graduado em Licenciatura em História pela AESA - Autarquia de Ensino Superior de Arcoverde (2022) e Pós graduado em Metodologia do Ensino de História pela Faculdade INTERVALE - Faculdade Mantenense dos Vales Gerais (2023). Sua trajetória acadêmica contempla pesquisas nas áreas de História da Formação de Professores e História das Instituições de Ensino Superior do Nordeste especificamente em Arcoverde, pensando também o processo de acesso dos povos indígenas, mais especificamente, os Fulni-ô no ensino superior e de maneira particular, ao curso de História. Suas áreas de interesse de estudo e pesquisa são: História do Brasil com ênfase em História do Nordeste Brasileiro Contemporâneo, História de Pernambuco, História Regional e Local, História e Cultura dos Povos Indígenas, Ensino de História, Educação Intercultural e Escolar Indígena, Metodologia de Ensino-Aprendizagem, Educação Básica e Multimeios em Educação.

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Published

2024-12-29

How to Cite

SILVA, Augusto César Acioly Paz; SALU, Jose Andre Ferreira. Narrating indigenous student trajectories: AESA-CESA, the History Course and the Fulni-ô. HISTÓRIA UNICAP , Recife, PE, Brasil, v. 11, n. 22, p. 07–27, 2024. DOI: 10.25247/hu.2024.v11n22.p07-27. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/historia/article/view/3054.. Acesso em: 5 dec. 2025.

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