Armorial music

from genesis to echoes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25247/hu.2021.v8n16.p244-260

Keywords:

Armorial Music, Musicology, Music Histor

Abstract

Armorial was a movement, launched on October 18, 1970, which aimed to create an authentically Brazilian art. For this, the movement sought raw material in the interiors of Northeast of Brazil. The Movement was led by writer Ariano Suassuna, and composed of other artists and intellectuals such as Francisco Brennand, Gilvan Samico, Ângelo Monteiro, Raimundo Carrero, Clóvis Pereira, Jarbas Maciel, Cussy de Almeida, Antônio Madureira and others. From the arts, music stood out, so that even today it is possible to find musical works with armorial attributes. We present here a discussion about armorial music, from its emergence to the present day, based on the speeches and artistic work of Antonio Carlos Nóbrega, one of the ex-members of the Quinteto Armorial. The discussion is also based on the speech of listeners, interviewed by us. This paper is part of a master's research completed in 2017, entitled Ecos Armoriais: influências e repercussão da música armorial em Pernambuco.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marília Santos, Universidade Federal de Pernambuco

    Marília Santos é mestra em Música, com área de concentração em Etnomusicologia, graduada em Música e em Letras. Como clarinetista (instrumento que não toca mais) fez parte da vários grupos de câmara e da Banda Sinfônica do Conservatório Pernambucano de Música. Como corista participou do concerto de obras como a "Grande Missa Nordestina", do compositor caruaruense Clóvis Pereira, da estreia de "Um Requiem Nordestino", em homenagem a Ariano Suassuna, de Dierson Torres, e da Nona Sinfonia de Beethoven, com a Orquestra Sinfônica do Recife. Como pesquisadora tem atuado na área de música e suas relações com outros aspectos, como a cultura, tendo estudado a música armorial, o que resultou no trabalho denominado "Ecos Armoriais". Também pesquisou as expressões relacionadas à arte figurativa do barro no Alto do Moura, como a mazurca, o pífano, a poesia, os cantadores, entre outras. Em São Caitano pesquisou a brincadeira da La Ursa. Também tem trabalhos que envolvem mulheres e feminismos. E escreve poesias.

References

ANTÔNIO MADUREIRA (Antônio José Madureira). Conversa informal com Marília Santos. Chamada de vídeo. Recife/São Caitano: dia 21 out. 2020.

ANTONIO NÓBREGA (Antonio Carlos Nóbrega de Almeida). Entrevista de Marília Santos. Chamada de vídeo. São Paulo/São Caitano: dia 19 jan. 2017.

BEZERRA, Amilcar Almeida. (Re)inventando o autêntico: arte, política e mídia na trajetória de Ariano Suassuna, Tese (Doutorado), Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2013.

BLACKING, John. How musical is man? 6. Ed. Seattle: University of Washington Press, 2000.

BOSI, Alfredo. Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

CARNEIRO, Francisco Luiz Jeannine Andrade. Quinteto Armorial: timbre, heráldica e música, Dissertação (Mestrado), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

CLÓVIS PEREIRA (Clóvis Pereira dos Santos). Entrevista de Marília Santos. Áudio. Recife: dia 13 mar. 2017.

COSTA, Luís Adriano Mendes. Movimento Armorial: o erudito e o popular na obra de Antonio Carlos Nóbrega, Dissertação (Mestrado), Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2011.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 10 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

MERRIAM, Alan P. The anthropology of music. Illinois: Northwestern University Press, 1964.

MORAES, Maria Thereza Didier. Emblemas da Sagração Armorial: Ariano Suassuna e o Movimento Armorial 1970/76. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2000.

NÓBREGA, Ariana Perazzo da. A música no Movimento Armorial, Dissertação (Mestrado), Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2000.

NÓBREGA, Ariana Perazzo da. A música no Movimento Armorial. In: Anais da Anppom. 2007, p. 1-13. Disponível em: https://hugoribeiro.com.br/biblioteca-digital/Nobrega-musica_movimento_armorial.pdf. Acesso em: 01/08/2020.

OUVINTE 56. Questionário respondido para Marília Santos. Facebook. Em 30, out., 2016.

PINTO, Tiago de Oliveira. Som e música: questões de uma antropologia sonora. Revista de Antropologia, v. 44, n. 1, 2001, p. 221-286.

SANTOS, Marília Paula dos. Música armorial: revisão bibliográfica. Revista Música, v. 20, n. 2, 2020, p. 63-97.

SANTOS, Marília Paula dos. Ecos Armoriais: influência e repercussão da Música Armorial em Pernambuco. Música Popular em Revista, ano 6, v. 2, 2019, p. 29-54.

SANTOS, Marília Paula dos. Ecos Armoriais: influências e repercussão da Música Armorial em Pernambuco, Dissertação (Mestrado), Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017.

SANTOS, Marília Paula dos; SANDRONI, Carlos. Considerações sobre a descendência da música armorial na contemporaneidade: mudança e continuidade. In: VIEIRA, Mauriceia Silva de Paula; ALMEIDA, Patrícia Vasconcelos (Orgs.). Por palavras e gestos: a arte da linguagem. Curitiba: Editora Artemis, 2021, p. 234-242.

SEEGER, Anthony. Por que cantam os Kisêdjê: uma antropologia musical de um povo amazônico. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

STOKES, Martin (edt.). Ethnicity, identity and music, the musical construction of place. Oxford and New York: Berg, 1997.

SUASSUNA, Ariano. O Movimento Armorial. Recife: Editora Universitária da UFPE, 1974.

Published

2021-12-29

How to Cite

SANTOS, Marília. Armorial music: from genesis to echoes. HISTÓRIA UNICAP , Recife, PE, Brasil, v. 8, n. 16, p. 244–260, 2021. DOI: 10.25247/hu.2021.v8n16.p244-260. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/historia/article/view/1897.. Acesso em: 30 jun. 2024.

Similar Articles

11-20 of 24

You may also start an advanced similarity search for this article.