Social constructions of childhood

dialogues between Environmental psychology, Geography, and History

Authors

  • Anderson Rafael Lima da Silva Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

DOI:

https://doi.org/10.25247/hu.2023.v10n19.p135-149

Keywords:

Childhood, Space-individual relationship, Multiplicity

Abstract

The intersection between Environmental Psychology, Geography of Childhood, and History of Childhood reveals the importance of understanding the relationship between space and the individual, especially in the context of children and adolescents. These fields of study recognize the mutual influence between people and the environments they occupy, emphasizing the need to consider the particularities and singularities of these subjects. The Geography of Childhood emerges as a transdisciplinary field, drawing contributions from sociology and the history of childhood, focusing on the social construction of childhood with attention to social divisions. In turn, Environmental Psychology emphasizes the relationship between the individual and the physical space they occupy, considering people's needs and behaviors. The History of Childhood, as a living and constantly revisited science, seeks to understand the trajectory of children over time, engaging in dialogue with other disciplines and having a commitment to the guarantee of rights. In the context of marginalized childhoods, understanding space and its influences becomes crucial to grasp the experiences, challenges, and development of individuals. These fields of study seek to contribute both in the academic realm and in the formulation of public policies and the promotion of social transformations, recognizing the importance of understanding and addressing the needs of children and adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Anderson Rafael Lima da Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

    Doutorando em História pelo Programa de Pós Graduação da Universidade Federal Rural de Pernambuco; Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Culturas e Identidades, Programa vinculado entre Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) e a Fundação Joaquim Nabuco (Fundaj) (2021), possui graduação em História pela Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE (2018). Coordenador Pedagógico do LAHIN - Laboratório de História das Infâncias do Nordeste e da Escola de Conselhos de Pernambuco. Atua nos grupos de pesquisa Laboratório de História das Infâncias do Nordeste (LAHIN) e Núcleo de Estudos e Pesquisas História, Educação e Culturas (NEPHECs), com atuaçãoa na áreas de História e Educação, com ênfase em História das Infâncias e História da Educação atuando principalmente nos seguintes temas: Crianças e Adolescentes no mundo do trabalho, Legislação trabalhista para Crianças e Adolescentes, Práticas Educativas voltadas para o trabalho de Crianças e Adolescentes na zona rural.

References

ABRAMOWICZ, A.; MORUZZI, A. B. Infância na contemporaneidade: questões para os estudos sociológicos da infância (Childhood in the contemporary world: questions for the sociological studies of childhood). Crítica Educativa, 13 fev. 2017. v. 2, n. 2, p. 25. Disponível em: <http://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/94>. Acesso em: 18 jun. 2020.

ARCHARD, D. Children: Rights and Childhood. [S.l.]: Routledge, 2014.

ARIÈS. História Social da Criança e da Família. 2a edição ed. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

BRAGA, D. De A. R. A infância como objeto da história um balanço historiográfico. Revista USP, 2015. v. 10, p. 26. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/ran/article/view/123935>.

LOPES, J. J. M.; COSTA, B. M. F. Geografia da infância: onde encontramos as crianças? [s.d.]. p. 18.

MARCHI, R. As Teorias da Socialização e o Novo Paradigma para os Estudos Sociais da Infância. Educação & Realidade, 2009. v. 34, n. 1. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8467>. Acesso em: 15 out. 2021.

MELO, R. G. C. De. Psicologia ambiental: uma nova abordagem da psicologia. Psicologia USP, 1991. v. 2, n. 1–2, p. 85–103. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1678-51771991000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 1o jul. 2023.

PERROT, M. Figuras e papéis. Em: PERROT, M. (Org.). História da vida privada 4 - da Revolução Francesa à Primeira Guerra. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

PRIORE, M. Del. História das crianças no Brasil. 7a edição ed. São Paulo, SP: Editora Contexto, 1997.

TUAN, Y.-F. Geografia Humanística. Em: CHRISTOFOLETTI, A. (Org.). Perspectivas Da Geografia. São Paulo: DIFEL, 1982.

Published

2023-09-26

How to Cite

SILVA, Anderson Rafael Lima da. Social constructions of childhood: dialogues between Environmental psychology, Geography, and History. HISTÓRIA UNICAP , Recife, PE, Brasil, v. 10, n. 19, p. 135–149, 2023. DOI: 10.25247/hu.2023.v10n19.p135-149. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/historia/article/view/2307.. Acesso em: 23 nov. 2024.