AINDA PREFERIMOS “QUERER O NADA A NADA QUERER”?
DOI:
https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2017.v1n2.p142-156Abstract
Pretendo, nesta Comunicação, partir de uma frase emblemática com que se abre e conclui a III Dissertação da Genealogia da moral: “o homem preferirá ainda querer o nada a nada querer”. O objetivo é testar até que ponto o pensamento de Nietzsche nos pode ajudar para pensar um fenômeno contemporâneo que afeta diretamente ou indiretamente milhões de pessoas: o da depressão. Após uma contextualização e uma justificativa do método de abordagem do texto nietzschiano selecionado, procedo a uma análise da crítica do filósofo ao “ideal ascético” e às figuras culturais do pensamento ocidental que o legitimaram para refletir, em seguida, se e até que ponto ainda hoje, em nosso mundo globalizado, o fenômeno da depressão pode ser caracterizado como “uma vontade de nada”. Finalizo, problematizando a saída terapêutica apenas por uma medicalização da existência.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.













