Urban spaces, memory and heritage

virtual museums contributing to preservation and safeguarding today

Authors

  • Alvanir Ivaneide Alves da Silva Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) https://orcid.org/0000-0001-6859-7761
  • Augusto César Acioly Paz Silva Autarquia de Ensino Superior de Arcoverde – Centro de Ensino Superior de Arcoverde (AESA-CESA), Arcoverde; Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) e Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, PE. https://orcid.org/0000-0001-7135-1834

DOI:

https://doi.org/10.25247/hu.2023.v10n20.p136-157

Keywords:

Urban space, Patrimony, Virtual museums

Abstract

This article reflects on the city as an urban space “as a maximum human work” (Pasavento, 2007, p. 1) and producer of memory, based on the responsibility of meanings and senses generated over time, in light of this, we will focus on the ways in which heritage and memories, generated in urban spaces, have been safeguarded and preserved today, in order to supply the emergence of social memory. Therefore, our central objective is to think about the technological changes that enable a digital safeguard of these heritages, through virtual museology, the result of the digital media revolution.Forthe development of this article is carried outprocedure forbibliographical research regarding the conceptions of the characteristics of urban centers, as well as the possibilities of preserving memory and heritage today, through media spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alvanir Ivaneide Alves da Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

    Pós-graduanda Stricto Sensu (Doutorado) em História Social da Cultura Regional pela UFRPE e Mestra (2024) pelo mesmo programa. Especialista em Artes e Tecnologia pela UFRPE/UAEADTec e Graduada em Licenciatura em História (2021) pela mesma instituição. Técnica em Secretaria Escolar pela Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco (2019).

  • Augusto César Acioly Paz Silva, Autarquia de Ensino Superior de Arcoverde – Centro de Ensino Superior de Arcoverde (AESA-CESA), Arcoverde; Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) e Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, PE.

    Doutor em História pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professor efetivo do Centro de Ensino Superior de Arcoverde, faculdade mantida pela Autarquia de Ensino Superior de Arcoverde. Professor permanente do PGH Universidade Federal Rural de Pernambuco e Professor de história da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Pesquisa os temas de Maçonaria, História Política, História do Brasil Republicano, Ensino de História e suas aprendizagens.

References

ABREU, Mauricio de Almeida. Sobre a Memória das Cidades. In: Revista Território, n. l4, 1998.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História e seus fundamentos. São Paulo: Cortez Editora, 2 ed., 2008. p. 353-360.

COLI, Jorge. Materialidade e Imaterialidade. In: CHUVA, Marcia (Org). História e Patrimônio. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n. 34, 2012. p. 67 a 90.

COSTA JUNIOR, Waldemir Rodrigues. THOMÉ, Zeina Rebouças Corrêa. Museus Virtuais: o Museu da Pessoa na Construção do Conhecimento Histórico e Geográfico pela Criança em Tempos de Pandemia de Covid-19. Revista Científica de Educação a Distância. v. 12, n. 1, 2022.

DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Lisboa: Relógio D´Água, 2000.

FRANCO, Alexia Pádua. Entre tradiciones e innovaciones: la enseñanza de la historia y la responsabilidad por el mundo. Clío & Asociados. La historia enseñada (digital). 2018.

GONÇALVES, José Reginaldo Santos. Monumentalidade e Cotidiano: Os Patrimônios Culturais como Gênero de Discurso. In: OLIVEIRA, Lúcia Lippi (Org). Cidade: História e Desafios. Rio de Janeiro: Ed. Fundação Getúlio Vargas, 2002. p. 108 a 123.

HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Tradução: MENEZES, A. S. et al. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

HENRIQUES, Rosali Maria Nunes. Os museus virtuais: conceito e configurações. Cadernos de Socio museologia. v. 55, n. 12, 2018. p. 53 – 70.

HENRIQUES, Rosali Maria Nunes. Memória, museologia e virtualidade: um estudo sobre o Museu da Pessoa. (Dissertação de Mestrado). Faculdade de Arquitectura, Urbanismo, Geografia e Artes, Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa, 2004.

ICOM, Brasil. Dados para navegar em meios às incertezas. 2020. Disponível em: http://www.icom.org.br/wpcontent/uploads/2020/11/20201119_Tomara_ICOM_Ciclo1_FINAL.pdf. Acesso em: 02 mar. 2023.

LEFEBVRE, Henri. A revolução urbana. Belo Horizonte: Humanitas, 1999.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2003.

LÉVY, Pierre. O que é o virtual? Coimbra: Quarteto Editora, 2001.

MAIA, Nathália. Museus e as mídias sociais: possíveis soluções e novas perspectivas. In: PONTES JUNIOR, João; MONTINGELLI, Danilo (Org.). Diálogos entre Museu e Tecnologia. São Paulo, 2023. p. 21 – 64.

MAIOR, Paulo Souto. PESSOA, Ângelo Emilio da Silva. SALLES, André Mendes. Saberes Históricos, Patrimônio e Espaços De Memória: Experimentos e reflexões sobre práticas no ensino de História. João Pessoa: Editora do CCTA, 2022. p. 119-145.

MEDEIROS, Mércia Carréra. SURYA, Leandro. A Importância da educação patrimonial para a preservação do patrimônio. Fortaleza: ANPUH – XXV Simpósio Nacional de História, 2009.

MONTEIRO, Charles. Entre História Urbana e História da Cidade: Questões e Debates. Porto Alegre: EDIPUCRS, v. 5, n.1, 2012. p. 101 – 112.

MOTA, Ana Gláucia Oliveira. Museus históricos no mundo digital e suas potencialidades em sala de aula. Aedos, Porto Alegre, v. 12, n. 26, 2020.

MUCHACHO, Rute. Museu e novos media: a redefinição do espaço museológico. Dissertação (Mestrado em Museologia). Faculdade de Arquitectura, Urbanismo, Geografia e Artes, Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa, 2009.

MUCHACHO, Rute. Museus virtuais: A importância da usabilidade na mediação entre o público e o objecto museológico. Departamento de Ciências da Comunicação, Artes e Tecnologias da Informação. Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias. Livro de Actas - 4º SOPCOM. 2005.

NORA, Pierre. “Entre mémoire et histoire: la problématique des lieux.” IN: Les lieux de mémoire. Paris: Gallimard, v.1, 1984. p. 7 a 15. Tradução na Revista Projeto História. Nº 10 História & Cultura. São Paulo, PUC-SP – Programa de Pós Graduação em História, 1993. p. 7 a 26.

PADILHA, Renata Cardozo. A representação do objeto museológico na época de sua reprodutibilidade digital. 2018. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.

PASAVENTO, Sandra Jatahy. Cidade, Espaço e Tempo: Reflexões Sobre a Memória e o Patrimônio Urbano. Cadernos do LEPAARQ. Pelotas: Editora da UFPEL, v. 2, n. 4, 2005.

PASAVENTO, Sandra Jatahy. Cidades Visíveis, Cidades Sensíveis, Cidades Imaginárias. In: Revista Brasileira de História, v. 27, n. 53, 2007.

RAFAEL, Mauricio. O futuro é hoje: reflexões para os museus no período pós-pandemia. In: PONTES JUNIOR, João; MONTINGELLI, Danilo (Org.). Diálogos entre Museu e Tecnologia. São Paulo, 2023. p. 85 – 76.

RICOEUR, Paul. Architecture et narrativité. Urbanisme, n. 303, 1998.

SANTAELLA, Lucia. Desafios da ubiquidade para a educação. Revista Ensino Superior. UNICAMP, São Paulo, 2013.

SANTHIAGO, Ricardo. Duas palavras, muitos significados: Alguns comentários sobre a História Pública no Brasil. In: MAUAD, Ana Maria; ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; SANTHIAGO, Ricardo (Orgs.). História Pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos. Literacia Histórica: Um desafio para a educação histórica no século XXI. Revista História & Ensino. v. 15, 2009.

SILVA, André Fabrício. Pandemia, museu e virtualidade: a experiência museológica no “novo normal” e a ressignificação museal no ambiente virtual. Scielo, 2021.

TAMANINI, Paulo Augusto.; SOUZA, Maria Socorro. As tecnologias digitais no ensino de história no brasil. Um mapeamento das pesquisas acadêmicas. Revista Docência e Cibercultura. Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, 2018.

Published

2023-12-29

Issue

Section

FREE ARTICLES

How to Cite

SILVA, Alvanir Ivaneide Alves da; SILVA, Augusto César Acioly Paz. Urban spaces, memory and heritage: virtual museums contributing to preservation and safeguarding today. HISTÓRIA UNICAP , Recife, PE, Brasil, v. 10, n. 20, p. 136–157, 2023. DOI: 10.25247/hu.2023.v10n20.p136-157. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/historia/article/view/2561.. Acesso em: 22 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 69

You may also start an advanced similarity search for this article.