Theodor Adorno and Education Against Barbarism: faces and interfaces
DOI:
https://doi.org/10.25247/P1982-999X.2023.v23n3.p191-207Keywords:
formation, semiformation, emancipation, Theodor Adorno, enlightenmentAbstract
Brazil has gone through several moments of social tension in recent years. This has led Brazilian society to promote some changes in different segments of its organization, although we recognize that these are not always changes for the best. In this scenario, in 2016, the federal government promoted, through a provisional measure, later transformed into law, a set of changes in the area of education. Based on the ideas of Theodor Adorno, this article brings some Adornonian ideas from the field of education, through a qualitative documentary research and a natural literature review, taking them as a point of reference so that at some other time, not now in this article, we can identify what role such reforms play and what kind of citizen is propose to form. For the time being, we thought of simply presenting this intellectual and some of his main concepts in the educational field.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Dialéctica negativa. Versão castellhana de José María Ripalda. Madrid: Taurus Ediciones, S.A, 1986.
ADORNO, Theodor W. Aspectos do novo radicalismo de direita. Tradução: Felipe Catalani. São Paulo: Unesp, 2020.
ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Tradução: MAAR, Wolfgang Leo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
ADORNO, Theodor & HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: Fragmentos filosóficos. Tradução: Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
BRANCO, Emerson Pereira; BRANCO, Alessandra Batista de Godoi; IWASSE, Lílian Fávero Alegrâncio; ZANATTA, Shalimar Calegari. Uma visão crítica sobre a implantação da Base Nacional Comum Curricular em consonância com a reforma do ensino médio. Revista eletrônica Debates em Educação, v. 10, n. 21, maio/ago. 2018.
Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação básica 2020: resumo técnico [recurso eletrônico]. Brasília: Inep, 2021.
Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica 2019: Resumo Técnico. Brasília, 2020.
Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo Técnico: Censo da Educação Básica 2018. Brasília, 2019.
Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo Técnico: Censo da Educação Básica 2017 [recurso eletrônico]. Brasília, 2019.
Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Básica 2016. Notas estatísticas. Brasília, 2017.
Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar 2015, Notas Estatísticas.
Brasil. Instituto Nacional de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA). Desafios modernos para a educação básica. Texto para discussão, n. 218.
Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base, 2017.
CORREIA, Fábio Caires. Theodor Adorno e o problema da (semi)formação. Kínesis, v. VIII, n. 16, jul. 2016, p. 110-126.
DEMO, Pedro. Desafios modernos da educação. 19. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
GLOBO, Editora. O livro da filosofia. Tradução: KIM, Douglas. 1. ed. São Paulo: Globo Livros, 2016.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Indicadores de fluxo escolar apontam queda na evasão para o ensino fundamental e médio. Indicadores de fluxo escolar apontam queda na evasão para ensino fundamental e médio - Artigo – INEP. Acesso em: 11 set. 2021.
JAY, Martin. As ideias de Adorno. Tradução: SOBRAL, Adail Ubirajara. São Paulo: Cultrix: Editora da Universidade de São Paulo, 1988.
KLEIMAN, Paul. Tudo o que você precisa saber sobre filosofia: de Platão e Sócrates, de ética e metafísica até as ideias que ainda transformaram o mundo, o livro essencial sobre o pensamento humano. Tradução: Cristina Sant’Anna. São Paulo. Editora Gente, 2014.
LIMA, B. D. T. DE C.; SANTOS, E. A. C. Em rota de colisão: Adorno, Marcuse e os Movimentos Estudantis. Ideias, v. 7, n. 2, p. 37-58, 9 mar. 2017.
MAAR, Wolfgan Leo. Adorno, semiformação e educação. Educ. Soc. Campinas, v. 24, n. 83, p. 459-476; ago./2003.
MANFRÉ, Ademir Henrique. (Semi)formação, BNCC e escolarização: qual é a base para a educação? Educação por escrito, v. 12, n. 1, p. 1-11, jan./dez. 2021. Porto Alegre. Disponível em:
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/porescrito/article/view/33173/27075. Acesso em: 03 dez. 2021.
MENEZES, Anderson de Alencar. Teoria crítica e educação: uma leitura a partir de Theodor W. Adorno e Max Horkheimer. 2009. 227 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação). Universidade do Porto, 2009.
PUCCI, Bruno; RAMOS-DE-OLIVEIRA, Newton; ZUIN, Antônio Álvaro Soares. ADORNO: O poder educativo do pensamento crítico. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
ORTEGA, André. R.; HOLLERBACH, Joana. D. G. Os discursos oficiais sobre as leis 5.692/71 e 13.415/17: a defesa de uma educação a serviço do capital. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 11, n. 2, e31592, 3 nov. 2020. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.2.31592.
PUCCI, Bruno; ZUIN, Antônio Álvaro Soares & LASTÓRIA, Calmon Nabuco (orgs). Teoria Crítica e Inconformismo: novas perspectivas de pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2010.
SAFATLE, Vladimir. Dar corpo ao impossível: O sentido da dialética a partir de Theodor Adorno. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
SAVIANI, Dermeval. A pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, Dermeval. Histórias das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.
VERRI, Diego dos Santos & LUFT, Heidi Maria. O percurso histórico das principais reformas educacionais no Brasil. XXIII Jornada de Pesquisa. Ciências Humanas. Salão do Conhecimento. Unijuí, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Anderson de Alencar Menezes, Emerson Silva de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.